ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΛΕΞΙΑ;

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ

Το σχολείο, όπως γνωρίζουμε όλοι, είναι μια τεράστια πρόκληση για κάθε μαθητή σε όλα τα επίπεδα. Μια πρόκληση, που ο μαθητής καλείται να αντιμετωπίσει με την αναμενόμενη επιτυχία.

Κάποιοι μαθητές όμως συναντούν δυσκολία στο να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις, με αποτέλεσμα, να επηρεάζεται η απόδοσή τους ολοένα και σε μεγαλύτερο βαθμό.

Η αποτυχία τους οφείλεται στην πραγματική δυσκολία τους να καταλάβουν και να μάθουν τα σύμβολα (γράμματα) και το σύστημα ανάγνωσης – γραφής.

Κανονικά η ανάγνωση των λέξεων και η κατανόησή τους, είναι διαδικασίες που γίνονται ταυτόχρονα και αυτόματα, όμως δεν συμβαίνει το ίδιο στον δυσλεκτικό μαθητή που δίνει βαρύτητα στην αναγνώριση των λέξεων, χάνοντας το νόημα των όσων διαβάζει, άσχετα με το ότι προσπαθεί πολύ.

Επίσης ο δυσλεκτικός μαθητής όταν διαβάζει δεν ξέρει που ακριβώς τονίζεται η λέξη ή δεν ξέρει την ίδια την λέξη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να διαβάζει στο περίπου ή να βρίσκει δικές του λέξεις με περίπου το ίδιο νόημα και απλά να τις προφέρει. Αυτό δημιουργεί άγχος και αποτρέπει τον μαθητή να διαβάσει και πρέπει να αντιμετωπιστεί κατάλληλα.

Η Δυσλεξία, ως γνωστόν, ανήκει στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και δημιουργεί έναν ανασταλτικό παράγοντα στα παιδιά, όσον αφορά τον γραπτό και τον προφορικό τρόπο έκφρασης, πράγμα που σημαίνει ότι εξαιτίας της καθυστερεί ή εμποδίζεται η εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης από παιδιά που έχουν όλες τις ικανότητες και δυνατότητες για τις εργασίες αυτές. Είναι δηλαδή παιδιά με κανονική ή και ανώτερη νοημοσύνη, χωρίς προβλήματα στην όραση ή ακοή.

Τα συνηθισμένα συμπτώματα δυσλεξίας που μπορεί να παρουσιάσει το δυσλεξικό άτομο στην παιδική του ηλικία είναι:

Συνοπτικά:

  • αντιστροφές γραμμάτων – αριθμών (ε αντί για 3)
  • αντιμεταθέσεις ή παραλείψεις ή προσθήκες γραμμάτων (ή συλλαβών) στην ίδια λέξη (πότι ή πι ή τοτόπι αντί για τόπι)
  • καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (εμ αντί με), (χα αντί αχ).
  • αντικαταστάσεις λέξεων με άλλες παρεμφερούς σημασίας (διαβάζουν ή γράφουν κοντός αντί για χαμηλός)
  • Δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σύνθετες ή πολύπλοκες λέξεις. Έχει προβλήματα με τους χρόνους των ρημάτων ή τις αντωνυμίες. Παραλείπει συλλαβές ή καταλήξεις.
  • κάνουν “περίεργα” και αδικαιολόγητα λάθη, έχουν δυσανάγνωστα γραπτά.
  • δυσκολεύονται να μάθουν πίνακες, σειρές ονομάτων (π.χ. ημέρες της εβδομάδας, μήνες του χρόνου).
  • δυσκολεύονται να αντιγράψουν από τον πίνακα ή από σημειώσεις. Έχουν προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο. Συγχέει το αριστερά – δεξιά, Βορρά – Νότο, χθες – αύριο. Δυσκολεύεται να μάθει την ώρα.

Όμως:

  • έχουν γρήγορη αντίληψη,
  • συχνά ξαφνιάζουν με την οξυδέρκεια των παρατηρήσεων τους,
  • έχουν ικανότητες συνδυαστικές κρίνουν και οδηγούνται σε λογικά συμπεράσματα μετά από επεξεργασία δεδομένων
  • έχουν έφεση στην μηχανολογία, στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές
  • έχουν γόνιμη φαντασία, χιούμορ και επινοητικότητα.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

 

Διάταξη θέσης

Τοποθετήστε τον δυσλεξικό μαθητή σε μια θέση όπου μπορείτε να ελέγχετε διακριτικά την εργασία του και να τον βοηθάτε με μεγαλύτερη ευκολία.

 

Εξατομικευμένη Βοήθεια

Όποτε και όπου είναι δυνατόν πρέπει να αφιερώνετε λίγο χρόνο στον δυσλεξικό μαθητή, προσφέροντας έτσι εξατομικευμένη βοήθεια και διδασκαλία.

Περισσότερο Χρόνο

Δίνετε στον δυσλεξικό περισσότερο χρόνο για την εκτέλεση γραπτής εργασίας και όταν αξιολογείτε το έργο του, να δίνετε μεγαλύτερη σημασία στο περιεχόμενο παρά στην παρουσίαση του κειμένου.

 

Διόρθωση Γραπτού Έργου

Στην διόρθωση των γραπτών του μη χρησιμοποιείτε έντονο χρώμα. Μια “κοκκινισμένη” σελίδα οδηγεί σε σύγχυση, σε συναισθήματα χαμηλής αυτοπεποίθησης και όχι σε αισιοδοξία και πρόοδο.

 

Περίληψη Μαθημάτων

Απαιτήστε από αυτόν την περίληψη του μαθήματος και όχι όλες τις λεπτομέρειες ενός πολυσέλιδου κειμένου. Φροντίστε να δίνετε ευκαιρίες που θα επιτρέψουν τη συμμετοχή του σε δραστηριότητες όπου είναι ιδιαίτερα ικανός.

Ευανάγνωστο Κείμενο

Το ευανάγνωστο κείμενο στον πίνακα βοηθάει πάντα τον δυσλεξικό μαθητή στην αντιγραφή και στην κατανόηση του μαθήματος.

Αξιολόγηση της Προσπάθειας

Έχετε υπόψη σας ότι ο δυσλεξικός μαθητής χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο και κόπο από ό,τι οι συμμαθητές του για κάθε εργασία που απαιτεί ανάγνωση ή γραφή.

 

Συνεχής Ενθάρρυνση

Φροντίστε να επαινείτε κάθε προσπάθεια, ακόμα και όταν τα αποτελέσματα είναι φτωχά σε σύγκριση με εκείνα των μη δυσλεξικών μαθητών.

 

Μη Αγχογόνοι Τρόποι Εργασίας

Μην τον υπερφορτώνετε με γραφική δουλειά για το σπίτι. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα έχει ελεύθερο χρόνο για τίποτα άλλο.

 

Μεγαλύτερη Κατανόηση 

Προσπαθήστε να κατανοήσετε και να κρίνετε με επιείκεια την έλλειψη οργάνωσης που μπορεί να χαρακτηρίζει την εργασία του, τη συμπεριφορά ή ακόμα και την εμφάνισή του.

Χωρίς καμία αμφιβολία, οι μαθητές με δυσλεξία, αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες σε όλα τα γνωστικά επίπεδα, γεγονός που επηρεάζει την απόδοσή τους στο σχολείο, αλλά και την ψυχολογία και αυτοεκτίμησή τους. Η σωστή και έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση, η υποστήριξη της οικογένειας και η σωστή ενημέρωση των δασκάλων, μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών και στην ομαλή ένταξη των μαθητών στο σχολικό περιβάλλον.

Γεράσιμος Ρούσσος

  • Επιστημονικός Υπεύθυνος Διεπιστημονικού Κέντρου: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»
  • MSc στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία
  • Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
  • Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών & Εκπαιδευτής Ενηλίκων
  • Παιδιατρικός Εργοθεραπευτής S.I.T. –  Εμψυχωτής

Για οποιαδήποτε ενημέρωση ή πρόσθετη πληροφόρηση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210-2792955  &  6934-457847

Αφήστε μια απάντηση