«Το επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό!»
Απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 12 ετών και άνω. Αποτελείται από κάρτες με συλλαβές και μία βόμβα!
Ο κάθε παίκτης παίρνει μια κάρτα και πρέπει να πει μια λέξη που να ξεκινά με τη συλλαβή που του δίνεται. Ο χρόνος, όμως, μετρά αντίστροφα και η βόμβα μπορεί να σκάσει στα χέρια του…
Είναι ένα παιχνίδι που σκορπά γέλιο στα παιδιά. Η αγωνία και η ταχύτητα μεγαλώνουν, καθώς η βόμβα κάθε φορά σκάει και σε λιγότερο χρόνο…
Εκπαιδευτικός στόχος: Φωνολογική ενημερότητα
«Είμαι ζώο; Έχω φτερά; Πού ζω;»
Το πιο αστείο και γρήγορο παιχνίδι ερωτήσεων που όλοι γνωρίζουν τι είσαι εκτός από εσένα!
Απευθύνεται σε παιδιά από 7 ετών και άνω (Από προσωπική εμπειρία θα έλεγα πως ενδείκνυται και για παιδιά 4 έως 6 ετών, ακόμα κι αν δεν μπορούν να διαβάζουν, γιατί οι εικόνες είναι πολύ ξεκάθαρες και οικείες).
Οι παίκτες φορούν ένα στεφάνι στο κεφάλι. Τοποθετούν σ’ αυτό μια κάρτα χωρίς, όμως, να δουν τι απεικονίζει. Στη συνέχεια ο κάθε παίκτης θέτει ερωτήσεις και οι υπόλοιποι τον κατευθύνουν να βρει τι είναι. Ο χρόνος κυλά και ο παίκτης πρέπει γρήγορα να μαντέψει (Κατά την άποψή μου, η κλεψύδρα μπορεί να παραλειφθεί όταν παίζουν πολύ μικρά παιδιά, γιατί είναι πολύ διστακτικά στις ερωτήσεις και χρειάζονται περισσότερο χρόνο να σκεφτούν. Άλλωστε ο στόχος είναι να βρουν τι είναι, όχι να πιεστούν και να απογοητευτούν).
Εκπαιδευτικός στόχος: Συνδυαστική σκέψη/ Ενίσχυση συγκέντρωσης/ Διατύπωση ερωτήσεων/ Καλλιέργεια περιγραφικού και προφορικού λόγου.
«Είναι γυναίκα; Φοράει γυαλιά; Έχει μαύρα μαλλιά;»
Ένα κλασικό παιχνίδι που κυκλοφορεί ανανεωμένο και ευχαριστεί ακόμα τα παιδιά!
Απευθύνεται σε παιδιά 6 ετών και άνω. Στόχος είναι κάθε παίκτης να αποκλείσει μέσω κάποιων ερωτήσεων πρόσωπα και να καταλήξει σ’ αυτό που έχει επιλέξει ο συμπαίκτης του.
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Συνδυαστική σκέψη/ Ανάπτυξη συγκέντρωσης/ Διατύπωση ερωτήσεων/ Καλλιέργεια περιγραφικού και προφορικού λόγου.
Ένα διαχρονικό παιχνίδι για να γίνουμε καλύτεροι χρήστες της γλώσσας!
Απευθύνεται σε παιδιά από 10 ετών και άνω και στόχος είναι με τα γράμματα που έχουν στη διάθεσή τους, καθώς και όσα βρίσκονται στο ταμπλό, να φτιάξουν την πιο δυνατή βαθμολογικά λέξη.
Η αξία αυτού του παιχνιδιού έχει αναγνωριστεί και από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, το οποίο πρότεινε την επίσημη εισαγωγή του παιχνιδιού στα σχολεία (χρησιμοποιείται ήδη σε σχολεία της ομογένειας). Προς την κατεύθυνση αυτή ενέταξε το παιχνίδι στην ψηφιακή εργαλειοθήκη του, την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα.
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Εμπλουτισμός λεξιλογίου (Το παιχνίδι μπορεί να γίνει και στοχευμένα, δηλαδή να δοθεί ένα θέμα με το οποίο θα πρέπει να συνδέονται όλες οι σχηματιζόμενες λέξεις)/ Βελτίωση ορθογραφίας (Μπορεί να γίνει στοχευμένη χρήση και για τον τομέα αυτό. Για παράδειγμα, γράφουμε μόνο ρήματα σε Αόριστο)/ Έμμεσα γίνεται εξάσκηση και στην πρόσθεση ή πολλαπλασιασμό αριθμών.
Το παιχνίδι κυκλοφορεί και στην junior εκδοχή του για παιδιά 6-10 ετών.
Η φιλοσοφία του παιχνιδιού παραμένει ίδια (στόχος είναι ο σχηματισμός λέξεων), αλλά δίνονται βοηθητικά κάποιες εικόνες. Επομένως οι παίκτες καλούνται να σχηματίσουν συγκεκριμένες λέξεις.
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Καλλιέργεια φωνολογικής ενημερότητας και ορθογραφίας.
«Παίζουμε κρεμάλα;»
Το πιο εύκολο και γρήγορο παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων!
Ανανεωμένο εξακολουθεί να κερδίζει το ενδιαφέρον των παιδιών 5 ετών και άνω.
Ο παίκτης πρέπει να βρει τη λέξη μαντεύοντας ένα-ένα τα γράμματα. Λάθη επιτρέπονται, αλλά υπάρχει όριο… Μετά τα 10 λάθος γράμματα, ο παίκτης «καίγεται».
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Βελτίωση ορθογραφίας (Μπορεί να γίνει στοχευμένη χρήση για τον τομέα αυτό. Για παράδειγμα, γράφουμε μόνο ρήματα σε Αόριστο ή λέξεις από τις τελευταίες ορθογραφίες)/ Φωνολογική ενημερότητα.
Πρόκειται για ένα παιχνίδι παρατηρητικότητας και ταχύτητας.
Οι παίκτες, 6 ετών και άνω, καλούνται να φτιάξουν τη σειρά των χρωμάτων που φαίνεται στην κάρτα με τα 5 πολύχρωμα κυπελλάκια που έχουν. Χρειάζεται, όμως, προσοχή… Η διάταξη των χρωμάτων είναι ευθύγραμμη ή το ένα χρώμα πρέπει να τοποθετηθεί πάνω στο άλλο;
Ο πιο γρήγορος και σωστός κερδίζει!!
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Βελτίωση παρατηρητικότητας/ Καλλιέργεια οπτικοκινητικού συντονισμού.
Η «Μονόπολη», κλασικό παιχνίδι αγοραπωλησίας ακινήτων που δημιουργήθηκε το 1935, είχε καταγραφεί το 1999 στο βιβλίο Γκίνες, γιατί είχε χαρίσει σε 500 εκ. παίκτες (!) ξέγνοιαστες στιγμές.
Κυκλοφορεί σε πολλές εκδοχές, αλλά η φιλοσοφία παραμένει ίδια.
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Συναλλαγές με χρήματα-εξάσκηση στην πρόσθεση και στην αφαίρεση διψήφιων και τριψήφιων αριθμών/ Οι εκδοχές «Νησόπολη» και «Cosmopoly» θα μπορούσαν να αποτελέσουν αφορμή και για επανάληψη στη Γεωγραφία της Ελλάδας.
Το επιτραπέζιο «Μικρές Αγορές» μας μεταφέρει στον μικρόκοσμο της γειτονιάς. Οι παίκτες επισκέπτονται τα τοπικά καταστήματα και ψωνίζουν.
Προτείνεται για παιδιά 7 ετών και άνω. Αποτελεί αφορμή, ώστε να εξοικειωθούν τα παιδιά με τη διαχείριση των χρημάτων και να μάθουν να υπολογίζουν τα ρέστα.
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Συναλλαγές με χρήματα-εξάσκηση στην πρόσθεση και στην αφαίρεση δεκαδικών αριθμών.
Όλη η γνώση μέσα σ’ ένα κουτί! Η σειρά Brainbox προσφέρει τη δυνατότητα στα παιδιά, και όχι μόνο, να αποκτήσουν γνώσεις παρατηρώντας εικόνες και απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις.
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Εμπέδωση κεκτημένων γνώσεων ή απόκτηση νέων/ Ενίσχυση παρατηρητικότητας και μνήμης.
Ο τίτλος του παιχνιδιού είναι δηλωτικός για τον στόχο του…
Το παιχνίδι σχεδιάστηκε από ψυχολόγο και αποσκοπεί στην καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών.
Οι παίκτες ξεκινούν από την «μπερδεμένη πόλη» και απαντώντας σωστά φτάνουν στον τελικό προορισμό, την «όμορφη πόλη». Στη διαδρομή, μέσα από τις ερωτήσεις-προκλήσεις ενδοσκόπησης, τα παιδιά αναμένεται να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, να καλλιεργούν κοινωνικές δεξιότητες και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση.
Εκπαιδευτικός στόχος: Καλλιέργεια συναισθηματικής νοημοσύνης
-Α και…..
-Στοπ!
-Κ
-Ξεκινάμε!
Το πιο εύκολο και συνάμα διασκεδαστικό παιχνίδι λέξεων! Απευθύνεται σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Οι παίκτες προσπαθούν να βρουν λέξεις για κάθε κατηγορία (οι κατηγορίες διαφοροποιούνται με βάση την ηλικία των παικτών), που να ξεκινούν από ένα συγκεκριμένο γράμμα. Κάθε λέξη κερδίζει κάποιους πόντους, ανάλογα αν την έχουν βρει κι άλλοι παίκτες ή όχι.
Το παιχνίδι κυκλοφορεί διαφοροποιημένο και σαν επιτραπέζιο. Εδώ οι παίκτες ασχολούνται με μια προκαθορισμένη κατηγορία (π.χ. Πόλη από Π). Ο πιο γρήγορος κερδίζει!
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Εμπλουτισμός λεξιλογίου, Φωνολογική ενημερότητα
Τα παιχνίδια αυτά αποτελούν μια διαφορετική προσέγγιση στη διαδικασία εμπλουτισμού λεξιλογίου. Έτσι, τα παιδιά πρωτοσχολικής και σχολικής ηλικίας μαθαίνουν με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο.
Εκπαιδευτικός στόχος: Εμπλουτισμός λεξιλογίου
Ένα παιχνίδι που μπορεί να αποτελέσει αφορμή για ευχάριστη επανάληψη της Ιλιάδας από μαθητές Β’ Γυμνασίου, καθώς μέσα από τις ερωτήσεις ανακαλούν στη μνήμη πρόσωπα και γεγονότα του έπους.
Εκπαιδευτικοί στόχοι: Εμπέδωση κεκτημένων γνώσεων ή απόκτηση νέων.
Εκπαιδευτικός στόχος:
Ένα παιχνίδι ισορροπίας που μπορεί να αξιοποιηθεί για ενίσχυση της αδρής κινητικότητας και της σωματογνωσίας (δεξί/ αριστερό).
Κουκλοθέατρο… Ένα παραδοσιακό και διαχρονικό παιχνίδι για παιδιά προσχολικής και άνω ηλικίας.
Εκπαιδευτικοί στόχοι:
Ανάπτυξη προφορικού λόγου/ Καλλιέργεια φαντασίας/ Ενίσχυση αυτοπεποίθησης.
Ήρθε η ώρα το μαϊμουδάκι να φάει. Είναι, όμως, πολύ… επιλεκτικό!
Μέσα από το παιχνίδι αυτό οι μικροί μαθητές θα μάθουν με ευχάριστο τρόπο τα αθροίσματα μέσα στη δεκάδα.
Εκπαιδευτικός στόχος: Εξοικείωση των παιδιών με τα αθροίσματα μικρών αριθμών και αυτοματοποίηση αυτής της γνώσης.
Σολομωνίδου Χρυσάνθη
Φιλόλογος – Ειδική Παιδαγωγός
Συνεργάτης του Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου, Μαθησιακών & Αναπτυξιακών Δυσκολιών: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»