ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Η έναρξη της σχολικής χρονιά κάθε χρόνο δημιουργεί σε αρκετές οικογένειες τεράστιο άγχος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το κάθε παιδί θα πρέπει να ανταποκριθεί με όσο το δυνατό μεγαλύτερη επιτυχία στις σχολικές του υποχρεώσεις.

Παράλληλα όμως και ο γονιός σε αρκετές περιπτώσεις επωμίζεται αυτό το βάρος, θέλοντας να βοηθήσει το παιδί του, όσο του το επιτρέπουν οι συνθήκες της καθημερινότητας, με αποτέλεσμα εκτός από γονιός να γίνεται και δάσκαλος.

Το συναισθηματικό φορτίο όλων των εμπλεκομένων είναι  μεγάλο, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλές εντάσεις που οδηγούν σε μερικές περιπτώσεις σε τσακωμό. Πολλοί γονείς στην προσπάθειά τους να βοηθήσουν, οδηγούν με τη συμπεριφορά τους στην καταρράκωση της εύθραυστης παιδικής ψυχολογίας.

Αντίθετα μαθαίνοντας ένα παιδί  πώς να ανταποκρίνεται στις σχολικές απαιτήσεις με επιτυχία μέσα από  ένα υποστηρικτικό περιβάλλον (γονείς), νοιώθει ασφαλή και χαρούμενο. Ασφάλεια σε ένα  παιδί σημαίνει υψηλή αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, που και τα δυο μαζί θα συμβάλλουν καθοριστικά στην κοινωνική του καταξίωση τώρα, όσο και στην ενήλικη ζωή του.

Γίνεται έτσι κατανοητό, ότι o ρόλος του γονιού πρέπει να είναι επικουρικός και υποστηρικτικός, ώστε να βοηθήσει το παιδί του να μάθει να λειτουργεί μόνο του αναπτύσσοντας σταδιακά τις δικές του δεξιότητες.

Μερικές ενδεικτικές πρακτικές συμβουλές που βοηθούν στην αυτονόμηση των παιδιών στη μελέτη είναι οι εξής:

  • Σε αρχικό στάδιο – αν και θεωρώ ότι ποτέ δεν είναι αργά, αρκεί να υπάρχει η θέληση για συνεργασία – πρέπει, οι κατάλληλες συνθήκες που θα διευκολύνουν τόσο το παιδί όσο και τους γονείς, να χτίζονται μέσα στο σπίτι.
  • Να θυμάστε κανένα παιδί δεν θέλει να αποτύχει, άρα όποια δυσκολία προκύπτει, ίσως να οφείλεται σε κάποια αδυναμία του. Άρα να μην προτρέχετε να το επικρίνετε, αλλά σταθείτε δίπλα του.
  • Ξεκαθαρίστε με εποικοδομητική συζήτηση το ρόλο του καθενός μέσα στο σπίτι αλλά και τη χρήση των χώρων. Για παράδειγμα δεν είναι μέρος για διάβασμα το σαλόνι. Το ιδανικότερο όλων είναι να χρησιμοποιείτε πάντα το γραφείο του παιδιού. Όποιος όμως χώρος και αν είναι αυτός, πρέπει να είναι τακτοποιημένος χωρίς περιττά πράγματα, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του παιδιού.
  • Προσπαθήστε μαζί με το παιδί να φτιάξετε ένα καθημερινό πρόγραμμα, ορίζοντας συγκεκριμένες ώρες μελέτης, που σαν βασικό σκοπό του θα έχει την ιεράρχηση των εργασιών του, ενώ σε ορατό σημείο θα πρέπει να βρίσκεται και το σχολικό του πρόγραμμα.
  • Στη συνέχεια αφού έχετε πετύχει αυτό, πρέπει να το βοηθήσετε να οργανωθεί και στην τακτοποίηση της σχολικής του τσάντας, κοιτάζοντας το πρόγραμμα  ώστε να μη ξεχνάει διάφορα τετράδια ή εργασίες. Σταδιακά θα δείτε πως το παιδί θα αρχίσει να τα εφαρμόζει μόνο του με επιτυχία.
  • Σημαντική προϋπόθεση για να συνεχίσει να τα κάνει αυτά όμως είναι και η δική σας στάση. Όταν κάτι καταφέρνει έστω και μικρό πρέπει να το επαινείτε για να έχει το κίνητρο να συνεχίσει.
  • Πιστέψτε στα παιδιά σας, αντιμετωπίστε τα σαν αυτόνομες προσωπικότητες και σταθείτε με τη συμπεριφορά σας παράδειγμα προς μίμηση στα μάτια τους.

Να θυμάστε αυτές οι συμβουλές θα σας βοηθήσουν σημαντικά να βάλετε τα θεμέλια για την επιτυχία, που αφορά στην αυτονόμηση του παιδιού σας.     

Ζαλώνης Κυριάκος

MSc στις Επιστήμες Αγωγής – Ειδική Εκπαίδευση

Επιστημονικός συνεργάτης του Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου,

Μαθησιακών & Αναπτυξιακών Δυσκολιών: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»

Για οποιαδήποτε ενημέρωση ή πρόσθετη πληροφόρηση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210-2792955  &  6934-457847

Αφήστε μια απάντηση