ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που απώτερο σκοπό της έχει την βελτίωση την λειτουργικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την χρησιμοποίηση του παιχνιδιού και των σκόπιμων δραστηριοτήτων ( ΑΟΤΑ 1976 ).

Ασχολείται με παιδιά που παρουσιάζουν αδυναμία ή δυσχέρεια σε κάποιο τομέα ανάπτυξης (αισθητικοαντιληπτικό, κινητικό, κοινωνικό, ή γνωστικό) ή μειονεκτούν στις καθημερινές δραστηριότητες (ένδυση, απόδυση, σίτιση, προσωπική υγιεινή, χρήση τουαλέτας).

Παιδιατρική Εργοθεραπεία

Η Παιδιατρική Εργοθεραπεία είναι μια ειδικότητα που δραστηριοποιείται στον τομέα της υγείας και πιο συγκεκριμένα στην πρόληψη, παρέμβαση και αποκατάσταση και εμπλέκει τη θεραπευτική χρήση του έργου και των δραστηριοτήτων παιχνιδιού, με σκοπό τη βελτίωση και αξιοποίηση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του παιδιού και εφήβου και την καλύτερη απόδοσή του στο σπίτι και στο σχολείο.

Επίσης η Εργοθεραπεία έχει σαν σκοπό την εντόπιση και αξιολόγηση των διάφορων δυσλειτουργικών στοιχείων στη συμπεριφορά ενός παιδιού, με τη χρήση επιστημονικών μεθόδων και προσεγγίσεων με σκοπό την ανάπτυξη των αισθητηριοκινητικών λειτουργιών του.

Αντιμετωπίζει δυσκολίες όπως:

  • Διάσπαση προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
  • Κινητική αδεξιότητα σε λεπτές και αδρές κινήσεις
  • Διαταραχή διαγωγής και προβλήματα συμπεριφοράς
  • Γραφοκινητικές αδεξιότητες
  • Μαθησιακές δυσκολίες
  • Κοινωνική αδεξιότητα και χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Προβλήματα οριοθέτησης και οργάνωσης χώρου
  • Γνωστικές και αντιληπτικές ανεπάρκειες
  • Αισθητηριακή επεξεργασία
  • Δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης
  • Προκλήσεις μάθησης
  • Δεξιότητες παιχνιδιών
  • Νοητική Καθυστέρηση

Θα ήταν καλό να ζητήσετε βοήθεια αν το παιδί σας παρουσιάζει κάτι από τα παραπάνω, πάντα φυσικά σε σχέση με τα αναμενόμενα για την ηλικία του μέτρα.

Το Κέντρο μας διαθέτει πλήρως εξοπλισμένη αίθουσα με διαφορετικών ειδών κούνιες, αιώρες, τραμπολίνο, τοίχο αναρρίχησης, σκαλιέρα, μπάλες, στρώματα και άλλα κατάλληλα όργανα και παιχνίδια που προωθούν την ψυχοκινητική εξέλιξη των παιδιών.

Ποιες διαταραχές χρειάζονται eργοθεραπεία;

Οι τομείς παρέμβασης της
Παιδιατρικής Εργοθεραπείας είναι:

  • Κοινωνικές δεξιότητες: βλεμματική επαφή, εγγύτητα, προσαρμογή σε αλλαγές, κανόνες, κοινωνική ανταπόκριση κλπ.
  • Λεπτή κινητικότητα  και   συντονισμός: ικανότητες απαραίτητες για τη γραφή
  • Αδρή κινητικότητα και συντονισμός: οπτικοκινητική οργάνωση, πλευρίωση, στασικός έλεγχος, ισορροπία κλπ.
  • Γνωστικές δεξιότητες – Αντίληψη: οργάνωση, μνήμη, συγκέντρωση – προσοχή, μίμηση, ανάπτυξη ικανοτήτων – δεξιοτήτων,  οπτική – ακουστική αντίληψη, προσανατολισμός στο χώρο και στο χρόνο
  • Επικοινωνία: λειτουργίες επικοινωνίας, δεξιότητες συζήτησης
  • Δραστηριότητες καθημερινής ζωής: Ανάπτυξη δραστηριοτήτων απαραίτητων για την αυτοεξυπηρέτηση και αυτονόμηση του παιδιού στην καθημερινότητα.

Πώς μπορώ να ξέρω αν το παιδί μου χρειάζεται εργοθεραπεία;

Το παιδί σας μπορεί να χρειάζεται Εργοθεραπεία, όταν: 

  • Είναι υπερβολικά ευαίσθητο με τις αισθητήριες λειτουργίες (αφή, γεύση, ακοή κτλ.)
  • Έχει δυσκολία με το γράψιμο, δεν τηρεί τις αποστάσεις κατά την γραφή των λέξεων, πιέζει πάρα πολύ το μολύβι και έχει δυσκολία με το μέγεθος και την απόσταση των γραμμάτων.
  • Έχει δυσκολία εκμάθησης πώς να ντύσει τον εαυτό του
  • Έχει δυσκολία με την εκμάθηση διαφόρων δραστηριοτήτων, όπως η οδήγηση ενός ποδηλάτου
  • Κατά την διάρκεια της εκτέλεσης των καθημερινών του καθηκόντων, τα χέρια του κουράζονται εύκολα, ή φαίνονται αδύναμα
  • Έχει δυσκολία με τον συντονισμό των μυών που ελέγχουν τα μάτια του

 

Αναφορικά με τις λεπτές κινητικές ικανότητες: 

  • Δυσκολία με το χειρισμό των παιχνιδιών
  • Δυσκολίες με το χειρισμό του μολυβιού
  • Δυσκολίες με το χρωματισμό, το σχέδιο, τα σχήματα κτλ.
  • Αποφεύγει τις δραστηριότητες και τα παιχνίδια που απαιτούν λεπτές κινητικές δεξιότητες.
  • Δυσκολίες στην χρησιμοποίηση των κατάλληλων σκευών σίτισης (κουτάλι, πιρούνι, μαχαίρι)
  • Άσχημος γραφικός χαρακτήρα
  • Δυσκολία στη χρήση του ψαλιδιού
  • Δυσκολίες με ρούχα, φερμουάρ, κουμπιά, κορδόνια, συνδετήρες,
  • Δυσκολία επιλογής, σε ότι αφορά το κυρίαρχο χέρι (δεξί ή αριστερό)

Αναφορικά με την κίνηση: 

  • Η κίνηση φαίνεται αδέξια,ή ασυντόνιστη
  • Δυσκολία με τις έννοιες: δεξιά και αριστερά
  • Φτωχές δεξιότητες με την μπάλα
  • Χαμηλόςμυϊκός τόνος
  • Κακή ισορροπία
  • Δυσκολία στο ανεβοκατέβασμα της σκάλας στην κατάλληλη ηλικία
  • Φοβισμένο και ασταθές βήμα στο έδαφος
  • Δυσκολία συντονισμού και των δύο πλευρών του σώματος
  • Αποφεύγει τα καθήκοντα και τα παιχνίδια που απαιτούν κινητικές δεξιότητες.

Αναφορικά με την οπτική επεξεργασία: 

  • Δυσκολία με τον οπτικό εντοπισμό
  • Δυσκολία στην εύρεση αντικειμένων
  • Δυσκολία στην αντιγραφή από τον πίνακα, ή από το χαρτί
  • Δυσκολία με την έννοια του δεξιά και αριστερά.
  • Δυσκολία με την απόσταση και τα μεγέθη των γραμμάτων
  • Δυσκολία με την αναγνώριση γραμμάτων
  • Δυσκολία με σχήματα αντιγραφής, ή γράμματα
  • Έχει κακή επαφή με τα μάτια

 

Αναφορικά με την αισθητηριακή επεξεργασία: 

  • Αποσπάται εύκολα με οπτικά ή ακουστικά ερεθίσματα
  • Είναι συνήθως συναισθηματικά αντιδραστικά
  • Δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν την όποια αλλαγή
  • Υπερβολική ευαισθησία, ή αυξημένη αντιδραστικότητα στον ήχο, την αφή, ή την κίνηση
  • Υψηλή ανθεκτικότητα κι αντοχή στον πόνο
  • Παρουσιάζουν ανικανότητα να ηρεμήσουν τον εαυτό τους, όταν είναι αναστατωμένα
  • Το παιδί φαίνεται να είναι υπερβολικά επιλεκτικό όταν τρώει

 

Αναφορικά με τις δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης: 

  • Δυσκολίες κοινωνικής αλληλεπίδρασης με την οικογένεια και τους συνομηλίκους
  • Δυσκολία προσαρμογής στο νέο περιβάλλον
  • Υπερβολική επικέντρωση σε ένα θέμα (π.χ. διάστημα, σύμπαν, δεινόσαυροι, τρένα)
  • Δυσκολία στην αντιμετώπιση των κανόνων του σχολικού περιβάλλοντος

Αναφορικά με τις προκλήσεις μάθησης: 

  • Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί και να επικεντρωθεί στο σχολείο
  • Εύκολα αποσπάται η προσοχή του
  • Δυσκολία εφαρμογής των οδηγιών και την ολοκλήρωση των εργασιών
  • Ελαστικότητα με τις σχολικές εργασίες
  • Υπερκινητικότητα,ή χαμηλή ενέργεια
  • Δεν συμβαδίζουν με το φόρτο εργασίας στο σχολείο
  • Δυσκολία στην εκμάθηση νέου υλικού

Αναφορικά με τις δεξιότητες παιχνιδιών: 

  • Χρειάζεται η καθοδήγηση των ενηλίκων για να ξεκινήσει το παιχνίδι
  • Δυσκολία με μιμητικάπαιχνίδια
  • Περιπλανιέται άσκοπα χωρίς στην ουσία να παίζει
  • Κινείται γρήγορα από τη μία δραστηριότητα στην άλλη
  • Δεν εξερευνά κατάλληλα τα παιχνίδια
  • Συμμετέχει σε επαναλαμβανόμενα παιχνίδια για ώρες
  • Δεν εντάσσεται σε ομάδα με τους συμμαθητές, όταν παίζει
  • Δεν κατανοεί την έννοια της ανταλλαγής.

Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (Sensory Integration, S.I.) είναι η ικανότητα του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (ΚΝΣ), να οργανώνει και να επεξεργάζεται τις αισθητικές πληροφορίες που μεταφέρονται στον εγκέφαλο μέσα από τα μάτια, το δέρμα, τα αυτιά, τους μύες, το στόμα, τη μύτη, τις αρθρώσεις κ.ά. και να τις χρησιμοποιεί κατάλληλα για να παραγάγει κατάλληλες προσαρμοστικές αντιδράσεις του σώματος στο περιβάλλον (Ayres, 1972, Case-Smith, 1998 Horrowitz & Rost, 2007).

Χάρη στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση μπορούμε να δράσουμε και αντιδράσουμε αποτελεσματικά σε καταστάσεις, όπως το να παίξουμε, να μάθουμε, να κάνουμε φίλους και να μείνουμε μακριά από επικίνδυνες καταστάσεις.

Η μέθοδος – θεραπεία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης (Sensory Integration) είναι ευρέως γνωστή και αποτελεσματική και επιτυγχάνεται μέσω δραστηριοτήτων / παιχνιδιών που απολαμβάνουν και διασκεδάζουν τα παιδιά και τους νέους (κούνιες, τοίχος αναρρίχησης, τραμπολίνο, μπάλες, κ.ά.).

Σε ένα δομημένο και προστατευμένο περιβάλλον με κατάλληλο εξοπλισμό δίνονται αισθητηριακές πληροφορίες, ώστε να τις λάβει το παιδί και μέσω αυτού να έλθει η ολοκλήρωση.

 

Η δυσλειτουργία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης αποτελεί ξεχωριστή διαγνωστική κατηγορία και συνήθως συνυπάρχει με άλλες διαγνωστικές κατηγορίες:

 

  1. Μαθησιακές Δυσκολίες
  2. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητα
  3. Δυσπραξία
  4. Διαταραχές Αναπτυξιακού Φάσματος / Αυτισμός
  5. Σύνδρομα