Το παιδί μου είναι αριστερόχειρας ή δεξιόχειρας;

 

Το παιδί μου είναι αριστερόχειρας ή δεξιόχειρας;

 

Για να απαντηθεί αυτή η ερώτηση πρέπει να αποσαφηνίσουμε τον όρο πλευρίωση. «Πλευρίωση (ή “πλευρικότητα” ή “πλευρική κυριαρχία” ή “πλευρική επικράτηση” ή “εγκεφαλική επικράτηση” ή “εγκεφαλική ασυμμετρία”), ονομάζουμε τις καταστάσεις λειτουργικής ασυμμετρίας που παρατηρούνται σε σωματικό επίπεδο και εκδηλώνονται κατά τη διάρκεια των αυθόρμητων ή των κατευθυνόμενων κινήσεων. Αναφερόμαστε στον τρόπο με τον οποίο είναι οργανωμένες οι λειτουργίες από τον εγκέφαλο» (Σταύρου 2010).

Η πλευρίωση ως τάση είναι προκαθορισμένη από το γενετικό υλικό του παιδιού καθώς είναι μία φυσιολογική λειτουργία του εγκεφάλου. Είναι καίριας σημασίας να μην πιέσουμε ένα παιδί να διαλέξει τη πλευρά που εμείς θέλουμε. Εάν ο εγκέφαλος καταπιεστεί να χρησιμοποιήσει την μία κινητική του πλευρά, αναγκαστικά θα χρησιμοποιήσει την άλλη με πολλές ωστόσο δυσκολίες μετέπειτα.

Συνήθως η πλευρίωση του χεριού σημαίνει αντίθετη πλευρίωση του εγκεφάλου (δεξιά πλευρίωση σημαίνει αριστερή εγκεφαλική κυριαρχία και αντίστροφα). Η εικόνα του σώματος και η γνώση του σώματος, μέσω της πλευρίωσης είναι πολλή σημαντική.

Στην ηλικία των τριών έως τεσσάρων ετών γίνεται εμφανής η προτίμηση του άνω άκρου, δεξί ή αριστερό, για παράδειγμα όταν τρώει ή κρατάει ένα μολύβι.

Τα πρώτα στάδια προτίμησης χεριού γίνονται πιο επίμονα και έντονα στην προσχολική ηλικία, ενώ καθιερώνονται στο νηπιαγωγείο σε ηλικία πέντε έως επτά ετών.

Στην ηλικία των έξι ετών τα παιδιά χρησιμοποιούν συχνότερα το προτιμώμενο χέρι. Είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε το παιδί χωρίς να νιώσει ότι το ελέγχουμε. Βλέπουμε λοιπόν αυθόρμητα με ποιό χέρι θα πιάσει πρώτα το κουτάλι, τη χτένα, το ποτήρι, το αυτοκινητάκι, την κούκλα κ.ο.κ.

Για να παρατηρήσετε λοιπόν και να ενισχύσετε όπου χρειάζεται την πλευρά που υπερισχύει, παρακάτω παραθέτονται κάποιοι πίνακες που θα σας βοηθήσουν. Τα ερωτηματολόγια είναι καλό να επαναληφθούν για να εμποδίσετε τυχαία αποτελέσματα. Είναι καλό να ζητήσετε και τη γνώμη ενός Εργοθεραπευτή και ενός Παιδονευρολόγου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τσέβη Παναγιώτα, Εργοθεραπεύτρια

Επιστημονικός συνεργάτης του Διεπιστημονικού Κέντρου Λόγου, Μαθησιακών & Αναπτυξιακών Δυσκολιών: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Λόγος – Μάθηση – Συμπεριφορά

 

Για οποιαδήποτε ενημέρωση ή πρόσθετη πληροφόρηση, παρακαλώ μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 210-2792955  &  6934-457847